Luty 5, 2018

Kreatyna to jedna z najbardziej popularnych, najskuteczniejszych a jednocześnie najlepiej sprawdzonych odżywek kulturystycznych. Chociaż podstawową dziedziną zastosowania kreatyny jest oczywiście trening kulturystyczny, zarówno w przypadku zawodowców jak i amatorów, to jednak ze względu na swoje działanie kreatyna znajduje zastosowanie również w wielu innych dziedzinach sportowych. Główne efekty regularnego spożywania kreatyny to:

– Przyrost masy mięśniowej

– Przyrost siły i wytrzymałości mięśni

– Poprawa dynamiki

– Ogólna poprawa kondycji organizmu, wzmocnienie układu odpornościowego

Warto jednak pamiętać, że pod zbiorczą nazwą kreatyna kryje się tak naprawdę wiele różnych wariantów czy też odmian chemicznych tej niezwykle skutecznej odżywki. Współcześnie, obok form podstawowych, takich jak monohydrat czy też jabłczań kreatyny, istnieją również zaawansowane formy kreatyny, takie jak na przykład helat mangezowy kreatyny, pirogronian kreatyny czy też Kre Alkanyn. Co oczywiste, różne formy kreatyny posiadają różne działanie, nieraz bardzo od siebie odmienne. Ważnym czynnikiem w suplementacji kreatyny są również indywidualne predyspozycje organizmu osoby ćwiczącej: od tego w dużej mierze zależy, w jaki sposób będą na nas działać poszczególne odmiany kreatyny.

Kreatyna: główne rodzaje

1. Monohydrat kreatyny

Monohydrat kreatyny to bez wątpienia najczęściej spotykana i najbardziej popularna wersja w jakiej na rynku występuje kreatyna. Jest to również najtańsza z odmian kreatyny. Efekty działania monohydratu kreatyny to przyrost masy mięśniowej, siły i dynamiki. Niestety, monohydrat działa w dużej mierze na zasadzie zwiększonej retencji wody w mięśniach, dlatego po pierwsze przy jego pomocy nie budujemy tak zwanej „suchej masy”, zaś po drugie efekty działania monohydratu kreatyny nie są trwałe: po odstawieniu odżywki stracimy sporą część uzyskanych rezultatów.

2. Jabłczan kreatyny

Jabłczan kreatyny to druga po monohydracie najbardziej popularna wersja kreatyny. Cechuje się słabszym, niż ma to miejsce w przypadku monohydratu działaniem anabolicznym, jednak efekty są w znacznie mniejszej mierze związane z retencją wody w komórkach mięśniowych, czyli mówiąc inaczej są trwalsze.

3. Zaawansowane formy kreatyny

Zaawansowane formy kreatyny występują najczęściej w postaci staków kreatynowych, czyli mieszanek wielu różnych form kreatyny. Zaletą mieszanek kreatyny bez wątpienia jest obecność wielu różnych składników, dzięki czemu trenujący zyskuje większe prawdopodobieństwo, że któraś z substancji wywoła mocniejszą odpowiedź anaboliczną organizmu, co zawsze w dużej mierze jest sprawą indywidualną. Zaawansowane formy kreatyny, takie jak helat mangezowy kreatyny czy kreatyna bezwodna, charakteryzują się również innym, bardziej zaawansowanym mechanizmem działania, niż ma to miejsce w przypadku form podstawowych.

Leave a comment.

Your email address will not be published. Required fields are marked*